خبر فوری:
17 مهر 1404, پ

تکمیل پروژه‌های راه‌سازی دامغان؛ اتصال محوری شمال به جنوب کشور

تکمیل ۲ طرح راه‌سازی در دامغان؛ اتصال شمال به جنوب کشور

پروژه‌های راه‌سازی دامغان با پیشرفت چشمگیر در آستانه تکمیل قرار دارند و نقش محوری در ایجاد کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و رونق اقتصادی منطقه ایفا می‌کنند. محورهای اصلی این پروژه‌ها شامل محور دامغان–دیباج و محور دامغان–فولادمحله هستند که با تخصیص اعتبارات تازه سرعت اجرایی گرفته‌اند.


وضعیت کنونی پروژه‌های راه‌سازی دامغان

  • محور دامغان–دیباج: باند دوم در محدوده چشمه‌علی تا کلاته‌رودبار به طول 8.5 کیلومتر تکمیل شده و اکنون عملیات نصب علائم ترافیکی و اجرای اقدامات ایمنی در حال انجام است. بخش کلاته‌رودبار تا دیباج در مرحله خاکریزی قرار دارد. برای تکمیل نهایی این محور حدود 5,200 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
  • محور دامغان–فولادمحله: طول کل این محور 11.5 کیلومتر است؛ پس از سه سال توقف با تخصیص 560 میلیارد ریال از سر گرفته شد و هم‌اکنون لایه بیندر به طول پنج کیلومتر اجرا شده است. تکمیل لایه نهایی آسفالت (توپکا) آماده‌سازی را برای افتتاح فراهم می‌کند. احداث باند دوم این محور از سال 1399 آغاز شده و برای اتمام کامل آن 1,500 میلیارد ریال نیاز است.
تکمیل ۲ طرح راه‌سازی در دامغان؛ اتصال شمال به جنوب کشور
تکمیل ۲ طرح راه‌سازی در دامغان؛ اتصال شمال به جنوب کشور

اهمیت و آثار اقتصادی پروژه‌های راه‌سازی دامغان

این پروژه‌های راه‌سازی دامغان به‌عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی بندر امیرآباد به بندرعباس عمل می‌کنند و تأثیرات زیر را به دنبال خواهند داشت:

  • کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل، افزایش رقابت‌پذیری کالاهای تولیدی و توسعه بازارهای صادراتی.
  • کاهش مخاطرات ترافیکی و تصادفات با به‌روزرسانی هندسی محور و افزودن باند دوم، ارتقای ایمنی مسافران و بار را فراهم می‌سازد.

نیازها و اولویت‌های تکمیلی برای پروژه‌های راه‌سازی دامغان

  • تأمین قطعی اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آسفالت، ابنیه فنی و تجهیزات ایمنی.
  • اجرای کامل طرح‌های ایمنی و نصب تجهیزات هوشمند ترافیکی برای کاهش تصادفات و مدیریت جریان ترافیک.

جمع‌بندی و پیشنهادهـا برای تسریع تکمیل پروژه‌های راه‌سازی دامغان

پروژه‌های راه‌سازی دامغان نقش راهبردی در اتصال شمال به جنوب کشور و توسعه اقتصادی استان دارند و تکمیل سریع آنها ضرورتی ملی است. پیشنهادات عملیاتی برای تسریع اجرا شامل تسریع در تخصیص بودجه، اولویت‌بندی قطعات پرحجم ترافیک برای آسفالت نهایی و استفاده از پیمانکاران دارای سابقه برای کاهش توقف‌های طولانی مدت هستند.

  • نتیجه مستقیم افزایش ایمنی، کاهش هزینه حمل‌ونقل و رونق اقتصادی منطقه است.
  • اقدام فوری تخصیص و پایش منابع مالی و اجرای پروژه‌های ایمنی در کوتاه‌مدت است.

مجله خبری آرمان

By آرمان عطایی

آرمان عطایی من فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری هستم و از همان دوران دانشجویی به حوزه خبر و تحلیل سیاسی علاقه داشتم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۴ با همکاری به عنوان خبرنگار آزاد با نشریات محلی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار میدانی و سپس دبیر سرویس اجتماعی در چندین رسانه مشغول به کار شدم. در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش سیاسی در یک مجله خبری معتبر فعالیت می‌کنم و تلاش دارم با تحلیل دقیق وقایع روز، آگاهی مخاطبان را افزایش دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *