در آستانه آغاز عملیات پروازهای اربعین، عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی از صدور مجوز موقت برای پرواز هواپیماهای مدل MD ایرانی به مقصد عراق خبر داد. به گفته عادل نورعلی، این مجوز ۲۰ روزه فعلاً برای ایام اربعین صادر شده و سازمان هواپیمایی کشوری در پی تبدیل آن به مجوز دائمی است تا ظرفیت حملونقل هوایی در مسیرهای زیارتی افزایش یافته و هزینههای سفر کاهش یابد.
فشردگی سفرهای اربعین امسال؛ ضرورت افزایش ظرفیت ناوگان هوایی
نورعلی در نشست خبری روز چهارشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد که بازه زمانی سفرهای اربعین امسال تنها ۱۰ روز تعیین شده، که موجب شده برنامهریزی برای پاسخگویی به حجم بالای تقاضا بسیار حساس و دقیق باشد. در همین راستا، پرواز هواپیماهای MD به نجف از روز گذشته آغاز شده است.
به اعتقاد وی، فعال بودن ناوگان MD نقش مؤثری در افزایش ظرفیت صندلیها و کنترل قیمت بلیت خواهد داشت، بهویژه در ایامی که تقاضا برای سفر به عراق بهصورت ناگهانی بالا میرود.

نرخ بلیت پروازهای اربعین مشخص شد؛ نظارت شبانهروزی بر تخلفات
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن اشاره به نبود سقف قیمت برای پروازهای خارجی، اعلام کرد که برای ایام اربعین نرخهای ثابت توسط دولت تصویب شدهاند. بر این اساس، هزینه بلیت رفتوبرگشت در مسیر تهران–نجف ۱۳ میلیون تومان و برای مسیرهای طولانیتر مانند جنوب یا شمال شرق کشور، تا ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.
وی تأکید کرد که در این ایام هیچگونه افزایش قیمت مجاز نخواهد بود و فروش چارتری ممنوع است. بازرسیهای مداوم بهصورت ۲۴ ساعته انجام میشود و در صورت تخلف، اقدامات قانونی و بازپرداخت به مسافران صورت خواهد گرفت.
هزینههای فرودگاهی نجف؛ عامل تأثیرگذار در نرخ نهایی
نورعلی به تفاوت هزینههای فرودگاهی در عراق اشاره کرد و گفت: فرودگاه نجف نسبت به بغداد هزینههای بالاتری دارد؛ بهطوریکه تا ۴۵ درصد از نرخ بلیت صرف خدمات فرودگاهی نجف میشود. این موضوع تأثیر مستقیمی بر نرخ نهایی بلیتها دارد و باید در ارزیابی قیمتها لحاظ شود.
ارائه بسته حمایتی به دولت برای جبران خسارات صنعت هوایی
در ادامه، وی از ارائه پیشنهادی به دولت برای کمک به شرکتهای هواپیمایی در پی توقف پروازها در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر خبر داد. این بسته شامل تسهیل مالیاتی و پرداختهای معوقه بوده و هدف آن کاهش فشار مالی بر شرکتهایی است که نزدیک به یکونیم ماه از فعالیت بازماندهاند.
ضعف ناوگان هوایی کشور؛ نیاز به افزایش تعداد هواپیماها
نورعلی با اشاره به عقبماندگی ناوگان هوایی ایران نسبت به کشورهای همسایه، اظهار داشت: در حالیکه سازمان هواپیمایی تعداد مورد نیاز هواپیما را ۲۰۰ فروند برآورد میکند، نیاز واقعی کشور دستکم ۴۰۰ فروند هواپیماست. هماکنون تنها حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای فعال در کشور داریم.
تنوع مبادی پروازی؛ کاسپین پیشرو در مسیرهای نجف
وی در پایان خاطرنشان کرد که شرکت هواپیمایی کاسپین بیشترین تنوع مبادی پروازی به مقصد نجف را داراست. این شرکت از ۱۱ شهر از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، گرگان، بندرعباس، ارومیه، بیرجند، لار و لامرد پرواز مستقیم به عراق انجام میدهد. عرضه صندلی این شرکت طی ۲۱ ماه گذشته بیش از سه برابر شده و برنامههایی برای توسعه ناوگان آن در دستور کار قرار دارد.