مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان از افزایش ۶ درصدی تردد بین استانی در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. این آمار نشان میدهد که شبکه حملونقل استان نقشی کلیدی در پویایی و توسعه منطقه ایفا میکند.
افزایش چشمگیر تردد در محورهای همدان
حمید پرورشی خرم، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان، با استناد به دادههای سامانههای حملونقل هوشمند، توضیح داد که در اردیبهشت ماه امسال، بیش از ۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تردد بین استانی در محورهای استان به ثبت رسیده است. این رشد ۶ درصدی، نشاندهنده عملکرد مطلوب ناوگان حملونقل جادهای و بهبود مستمر زیرساختهای ترافیکی در همدان است.
بر اساس آخرین آمار، متوسط تردد روزانه وسایل نقلیه در محورهای بین استانی استان همدان به ۱۳۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است. بیشترین تردد روزانه نیز در روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت، با ۱۶۸ هزار و ۴۰۰ وسیله نقلیه ثبت شد که اوج ترافیک در این ماه را نشان میدهد.

همدان، شاهراه ترانزیت کالا و مسافر
پرورشی خرم به سهم قابل توجه وسایل نقلیه سنگین از کل ترددها اشاره کرد و گفت: “سهم وسایل نقلیه سنگین از کل ترددها ۱۹ درصد بوده که نشاندهنده نقش حیاتی همدان در انتقال کالا و زنجیره تأمین کشور است.” این موضوع، بر اهمیت موقعیت استراتژیک همدان در شبکه حملونقل کشور تأکید دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان به محورهای پرتردد استان نیز اشاره کرد:
- محور سهراهی بهار – همدان (مهدیآباد): با متوسط تردد روزانه بیش از ۸۰ هزار دستگاه، پرترددترین محور استان در اردیبهشت ماه امسال بود که نسبت به سال گذشته ۴.۱ درصد رشد داشته است.
- محور همدان – کوریجان: ۴.۷ درصد رشد در تردد را تجربه کرده است.
- محور همدان – جوکار: با ۲.۱۱ درصد رشد، افزایش تردد چشمگیری داشته است.
تداوم توسعه زیرساختها برای ایمنی بیشتر
نکته قابل توجه دیگر این است که ۳۳ درصد از ترددها متعلق به پلاکهای همدان و ۲۷ درصد به خودروهای استان تهران اختصاص دارد که نشاندهنده روابط اقتصادی و اجتماعی قوی بین دو استان است.
پرورشی خرم در پایان بر تداوم اجرای پروژههای بهبود زیرساخت و کنترل هوشمند ترافیک تأکید کرد. او ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند رشد، شاهد افزایش ایمنی، کاهش سوانح و بهبود رضایت مسافران و کاربران جادهای در ماههای آینده باشیم. آیا این رشد چشمگیر در تردد، نیازمند سرمایهگذاریهای بیشتر در توسعه و نگهداری جادهها خواهد بود؟