مصوبه «تأثیر معدل» بر افزایش شانس قبولی دانش‌آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر تاثیر مثبتی خواهد داشت

0
نقش «تاثیر معدل» در راهیابی دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌های برتر

وزیر پیشین آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هدف اصلی از مصوبه «تأثیر قطعی معدل» در کنکور سراسری، تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تربیت نسلی متفکر، خلاق و توانمند در حل مسائل است، اظهار داشت: این مصوبه به دنبال پرورش نسلی است که به جای تکیه صرف بر مهارت تست‌زنی، به مطالعه عمیق، تفکر و تلاش مستمر بپردازد؛ نسلی که مدرسه و کتاب درسی برای او منبع اصلی باشند و از این طریق، عدالت در دسترسی به رشته‌های ممتاز دانشگاهی فراهم شود.

رضا مراد صحرایی با اشاره به اجرای این مصوبه، آن را گامی مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای جایگاه مدرسه و معلم دانست.

وی با یادآوری چالش‌های اولیه در اجرای این مصوبه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: برای رفع این موانع، جلسات متعددی با سرگروه‌های آموزشی، نمایندگان معلمان، صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت و متخصصان فرهنگستان علوم برگزار شد که در نهایت، بر اجرای این مصوبه توافق صورت گرفت.

وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه به آثار مثبت این طرح در مناطق کم‌برخوردار کشور اشاره کرد و گفت: در سال 1402 با اعمال تأثیر قطعی 40 درصدی معدل پایه دوازدهم، شاهد راهیابی تعداد قابل توجهی از داوطلبان مناطق محروم به دانشگاه‌های معتبر کشور بودیم. به عنوان مثال، در استان سیستان و بلوچستان، تعداد رتبه‌های برتر سه برابر شد و مناطقی نظیر جنوب کرمان و برخی استان‌های غربی و مرزی نیز سهم عادلانه‌تری از رتبه‌های برتر کنکور به دست آوردند. پیش از این مصوبه، میزان قبولی در رشته‌های برتر در 11 استان به طور چشمگیری کمتر از تعداد داوطلبان آن‌ها بود، اما با اجرای این طرح، سهم استان‌های برخوردار تعدیل و سهم استان‌های محروم افزایش یافت.

وی با اشاره به تغییر در ترکیب پذیرفته‌شدگان گروه علوم تجربی نیز تصریح کرد: پیش از اجرای این مصوبه، 86.1 درصد قبولی‌های رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی متعلق به دهک‌های 8، 9 و 10 بود. پس از اجرای مصوبه، این رقم به 55 درصد کاهش یافت و فرصت به شکل عادلانه‌تری بین دهک‌های پایین‌تر توزیع شد.

صحرایی افزود: اجرای مرحله دوم این مصوبه در سال 1403 با تأثیر 50 درصدی معدل و تداوم آن در سال‌های آتی، بدون شک تأثیرات عمیق‌تری در بازتوزیع فرصت‌ها خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش وابستگی نظام آموزشی به صرفاً معدل، گفت: معدل یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است، اما هدف ما ارتقای کیفیت آموزش بوده است. به نظر می‌رسد که بسترهای لازم برای بهبود کیفیت آموزش فراهم شده و دستگاه‌های مربوطه باید با سرعت بیشتری این مسیر را دنبال کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: اجرای موفق این مصوبه نیازمند همکاری جدی مجلس، دولت، آموزش و پرورش و تمامی نهادهای ذی‌ربط است.

مجله خبری آرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *