توسعه تبادلات ریلی بین ایران و چین در قالب افزایش تعداد قطارهای کانتینری وارد مرحله جدیدی شده است؛ گامی که میتواند نقش مهمی در تقویت ترانزیت بینالمللی و ارتقای جایگاه ایران در کریدورهای حملونقل آسیایی ایفا کند.
در جریان سفر جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران به چین برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC)، وی با گوژوکسو، رئیس راهآهن چین دیدار کرد. در این نشست، طرف چینی ضمن تمجید از آغاز مجدد تردد قطارهای کانتینری از سال ۲۰۲۴، بر اهمیت گسترش همکاریهای حملونقل ریلی و تثبیت فرآیندهای گمرکی در کریدور جنوبی تأکید کرد.
رئیس راهآهن چین همچنین ایران را یکی از شرکای کلیدی در طرح «یک کمربند و یک جاده» عنوان نمود و خواستار توسعه همکاریهای زیرساختی برای تسهیل ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا شد.
ذاکری با اشاره به ظرفیتهای راهبردی ایران در حملونقل ریلی، برنامههای گستردهای برای توسعه شبکه ریلی کشور از جمله دوخطه کردن و برقیسازی محور شرق–غرب از مرز سرخس تا مرز رازی تشریح کرد. وی از انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی برای برقیسازی حدود هزار کیلومتر از این محور خبر داد؛ پروژهای که ظرفیت حمل بار را از پنج میلیون تن به ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد داد.
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد افغانستان مبنی بر احداث خط ریلی از کاشغر چین به خاک افغانستان، آن را فرصت بینظیری برای اتصال ریلی یکپارچه بین ایران، افغانستان و چین با استانداردهای بینالمللی دانست.

در پایان این دیدار، ذاکری با تأکید بر اهمیت بندر خشک آپرین به عنوان پایانه ریلی راهبردی، از شرکتهای چینی دعوت کرد تا در طرحهای سرمایهگذاری این بندر مشارکت کنند.